In het "User-Based licensing model" betaal je per gebruiker één vast bedrag per maand waarna die gebruiker beschikking krijgt over alle @COM Business Manager licenties die er zijn. Geen gedoe meer over wat je wel of niet precies nodig hebt en nooit meer horen dat iets weer extra kost, met het "User-Based licensing model" zit je dus nooit verkeerd! Dit model is beschikbaar tegen zeer scherpe prijzen via onze resellers en maakt het kiezen voor een altijd passende telefonie-oplossing een makkie.
Dit licentiemodel is beschikbaar vanaf 15 gebruikers per systeem en elke gebruiker mag 5 toestellen toekennen aan zijn account. Omdat het hier gaat om een licentiemodel voor alleen de @COM Business Manager software is eventuele hardware, hosting en/of licenties van andere leveranciers niet inbegrepen.
Veel gestelde vragen
Zijn echt alle licenties inbegrepen?
Ja, alle @COM Business Manager licenties zijn inbegrepen!
Toch zijn er wel enkele kanttekeningen te plaatsen om helderheid te bieden:
- Licenties voor maatwerk oplossingen zoals "@COM Custom-scripts" en "@COM Custom-reports" zijn inbegrepen, maar de vereiste arbeid om dit maatwerk te maken niet. De "@COM Custom-scripts" en "@COM Custom-reports" moet men dan ook meer zien als arbeid dan als een licentie.
- Licenties voor "third-party" licenties, dus geen @COM licenties, zijn niet inbegrepen. Dit betreft bijvoorbeeld;
- De G.729a codecs die nog af en toe worden toegepast omdat er onvoldoende bandbreedte is.
- Een CRM integratie via een andere software-leverancier die zijn eigen licenties hanteert.
- De eventuele licenties for third-party SIP toestellen.
- Wel inbegrepen licenties:
- De ingebouwde @COM Reporting functie, ook al is dit op de achtergrond eigenlijk een "third-party licentie".
- De @COM CTI Server licentie, echter de hardware, hosting en installatie van deze server niet.
- @COM Producten die niet behoren tot de @COM Business Manager software suite, zoals:
- De @COM Service Alert
- De externe @COM Reporting Server
- De volledige versie van de @COM Connect CSTA/XML API
- Het beheer van de @COM Business Manager (LMT) is niet inbegrepen.
Hieronder kun je lezen waarom, en hoe het toch wel mogelijk is.
Zijn er beperkingen aan dit licentiemodel?
Ja die zijn, maar het er niet heel veel:
- Het model is alleen beschikbaar bij "Subscription based licensing (OPEX/SaaS)".
- Het model is beschikbaar vanaf 15 gebruikers.
- Aan een gebruiker kun je maximaal 5 toestellen toekennen.
- Losse "op-maat" licenties bij bestellen is niet mogelijk.
(M.u.v. de "LMT access" en "Call Center Groepen" licenties.) - Maximaal 25 Call Center groepen kunnen worden gedefinieerd, meer zijn wel bij te bestellen.
- De @COM Reporting functie is beschikbaar op aanvraag en is standaard niet vrijgegeven.
Wat wordt er verstaan onder een "user"?
Een “user” is elke persoon die een persoonlijk telefoonnummer nodig heeft.
Een “user” noemen wij in het Nederlands natuurlijk gewoon een “gebruiker”, en goed om te weten is dat de @COM zogenaamde “Named User licenses” hanteert, ook wel bekend als “Per-Seat licenses” alleen dan met een naam gekoppeld aan elke licentie (namelijk die van de gebruiker).
Maar waarom is dat belangrijk?
Aan een gebruiker is altijd een toestel gekoppeld welke zijn Caller ID aan de naam van de gekoppelde gebruiker ontleent. Daarom zal de naam van een gebruiker bijna altijd een normale voor- en achter-naam zijn, en kun je niet echt universele namen gebruiken.
Kun je de naam van een gekoppelde Call Center agent wel aanpassen?
Ja dat kan, maar waarom zou je? Elke gebruiker kan immers zijn eigen Call Center agent toegekend krijgen zonder meerprijs. In het "Tailored licensing mode" ligt dat anders en daar is het dan soms wel een wens om een Call Center agent te delen met andere gebruikers vanwege het prijsverschil, maar hier maakt dat dus niets meer uit.
Mag je een gebruiker ook met meerdere personen delen?
Ja & Nee. Je kun een gebruiker wel delen met andere fysieke personen, maar er mag geen sprake zijn van gelijktijdig gebruik door verschillende fysieke personen. Het is dus wel mogelijk om bijvoorbeeld een gebruiker aan te maken met de naam "Administratie medewerker" waar de ene dag bijvoorbeeld "Jeanette" mee werkt, en de andere dag "Klaas". Maar het is niet toegestaan om een gebruiker aan de maken met zo'n naam waarbij twee verschillende fysieke personen gelijktijdig er mee werken. In de praktijk zou dat ook er lastig worden omdat wanneer "Jeanette" dan in gesprek is, ook "Klaas" in gesprek lijkt te zijn. Daarnaast zal de Caller ID van de gekoppeld hoofdextensie altijd gelijk zijn aan de naam van de gebruiker, dus kun je niet als Caller ID de naam "Jeanette" of "Klaas" meesturen. Dit geldt echter niet voor extra extensie gekoppeld aan een gebruiker, hiervan is de Caller ID wel apart instelbaar zodat de ontvanger (indien gewenst) ook kan zien waar vandaan iemand belt, denk bijvoorbeeld aan "Klaas (mobiel)", "Klaas (thuis)", ''Klaas (kantoor)", etc...
Hoe maak je toestellen aan die niet gekoppeld zijn aan een fysieke persoon?
Niet alle toestellen zijn gekoppeld aan fysieke gebruikers, bijvoorbeeld toestellen voor in de lift, op de balie, of een conferentie-toestel. Voor deze toestellen geldt een uitzondering op de voorwaarde dat een User-licentie altijd gekoppeld moet zijn aan een fysiek persoon. Om deze toestellen aan te sluiten bied je één user-licentie aan per 5 toestellen van dit soort, je mag immers 5 toestellen koppelen aan een gebruiker. Noem de gebruiker naar de naam voor één van de toestellen, en koppel vier andere gelijksoortige toestellen aan deze gebruiker welke dan een afwijkende naam als Caller ID mogen gebruiken. Maar let goed op de volgende aandachtspunten:
- Toezicht houden (BLF) op deze toestellen is niet altijd mogelijk.
Wanneer één van de gekoppelde toestellen in gesprek is, zal de gebruiker en dus ook de hoofdextensie als "in gesprek" worden getoond. Kies er daarom voor om de gebruiker niet in het telefoonboek te vermelden en gebruik als hoofdextensie een toestel waarop je toch al geen toezicht wilde houden.
- Op deze toestellen kun je geen gebruik maken van de PCM.
De PCM werkt wel maar laat in de gesprekshistorie de gesprekken zien van alle aan de gebruiker gekoppelde toestellen. Daarnaast kan er maar één extensie tegelijk worden ingesteld als uitgaande extensie waardoor gelijktijdig gebruik van de PCM op één van de andere toegekende toestellen niet mogelijk is.
- Op deze toestellen kan je niet zomaar Doorschakelingen of Niet Storen (DND) gebruiken.
Eventuele "Doorschakelingen" en "Niet Storen (DND)" functionaliteit is "User-Based". Dus schakel je oproepen door op de hoofdextensie, dan schakel je ook alle aan de user gekoppelde extensies door naar dit nummer. Doorschakelen op één van de andere toestellen dan de hoofdextensie zal gaan werken.
Ditzelfde geldt ook voor de "Niet Storen (DND)" functionaliteit, deze is dan ook actief op alle toestellen!
- Gebruik hiervoor GEEN account van een fysiek persoon.
Dit is een breuk van de voorwaarde van het licentiemodel en zal ook niet goed gaan werken vanwege de hierboven genoemde redenen.
Ik wil rapportages maken maar het systeem meldt dat er geen licentie is?
De licentie voor ingebouwde @COM Reporting functie is inbegrepen, maar omdat dit voor ons een "third-party" licentie is die ook wij moeten inkopen geven we deze pas vrij zodra deze ook echt gebruikt gaat worden. Op deze manier besparen wij de kosten voor ongebruikte licenties en kunnen wij de prijs van onze oplossing laag houden. Wilt u dus gebruik maken van de ingebouwde @COM Reporting functie, neem dan contact op met uw reseller en de licentie zal spoedig en kosteloos door ons voor u worden vrijgegeven.
Ik wil gesprekken opnemen maar heb meer schijfruimte nodig, kan dat?
De meeste @COM Business Managers worden standaard geleverd met schijfruimte geschikt voor ca. 200 uur aan opnames. Wil je meer ruimte dan moet de schijfruimte worden uitgebreid en het systeem worden herstart, hierna zal de schrijfruimte direct ter beschikking zijn. Extra schrijfruimte kan kosten met zich meebrengen omdat het bedrijf waarbij u de @COM Business Manager host hier kosten voor in rekening kan brengen.
LET OP: Schrijfruimte afschalen is alleen mogelijk door de nieuwe @COM op te bouwen en hierop een backup te restoren.
Kan ik de @COM Business Manager ook zelf beheren?
Ja, dat kan! Voor een reseller is de LMT beheer-interface onbeperkt toegankelijk, maar voor de eindgebruiker is dit niet vrijgegeven omdat het concept achter het "User-Based licentiemodel" is dat de reseller het beheer doet. Wil een eindgebruiker toch zelf het beheer doen, dan kan hiervoor een aparte licentie worden aangeschaft. In dat geval dringen wij er wel op aan om een opleiding erbij aan te verkopen. Want het is gebleken is dat zonder goede uitleg het zelf beheren van een @COM Business Manager zich vrijwel altijd manifesteert in een slecht functionerende telefoonoplossing. Wil de eindgebruiker ook graag de volle potentie van de @COM Business Manager benutten, dan is een goed training een echte "must".